Tuesday, December 22, 2009

Salam Semua

1 Komen Telah Diberikan, Anda Bila Lagi
 
Readmore...

Kebaikan VS Kejahatan

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 
Bersama-sama kita melakukan kebaikan..
Readmore...

Level Of Faith...

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 

Tegakkan islam, tinggkatkan amal, pelihara iman...
Readmore...

Oh Teman....

2 Komen Telah Diberikan
 
Marilah kita menambah teman dalam diri kita... Saidina Ali R.A pernah berkata, orang yang lemah ialah orang yang tidak mampu mencari teman dan yang paling lemah dari itu ialah apabila dia mensia-siakan teman yang telah dicarinya...
Readmore...

Lawan Nafsu..

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 
Readmore...
Saturday, December 19, 2009

Minat Nasyid Klasik??

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 
Kat sini aku ada upload beberapa lagu nasyid dulu2, masa aku kecik2 dulu.. best gak dengar lagu dulu2 ni.. Teringat zaman muda.. hihi.. sesiapa yang berminat leh la download..


Al - Jawaher
(www.4shared .com)
Perjalanan (feat M.Nasir).mp3
Seroja.mp3
Assalamualaikum.mp3
Kembara Di Tanah Gersang.mp3
Ku_Pohon_Restu_Ayah_Dan_Bonda.mp3
Entah La Entah Tidak.mp3
Tegakkanlah solat.mp3
Mohon PadaNya Sujud PadaNya.mp3
Ya Illahi.mp3
Dunia.mp3
Selamat_Hari_Raya.mp3
Warna Alam.mp3
Perjalanan II.mp3
adam dan hawa.mp3

Nak download?? klik pada tajuk lagu..
credit to 4 shared.
credit to downloadnasyid.blogspot.com
Readmore...
Friday, December 18, 2009

Gambaran Alam Mahsyar

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 

1. Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala
(bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yg lain.. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yg tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

2. Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya “Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?” Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya “Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa”. Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

3. Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a. s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar
(umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

4. Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut “Ajbuz Zanbi” yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yg kembang membesar dari biji benih.

Baca lagi.. »

Readmore...

Membuka Pintu Rezeki

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 

Dato’ Dr. Fazilah Kamsah pernah berkata….. .

" setiap pagi sedekahkan al-fatihah kepada kedua ibu bapamu ( tak kira masih hidup @ telah tiada )"……… nescaya pintu rezekimu akan terbuka buat kamu…

Berdasarkan Hadith Nabi :
“Tidak akan terputus rezeki seseorang selagi dia tidak meninggalkan doa kepada kedua orang tua nya dalam sehari”

Huraian hadith:
- jangan sesekali meninggalkan doa kepada kedua ibubapa (baik yang hidup mahupun yang sudah tiada )
- Allah akan memurahkan rezeki kepada mereka yang tidak putus berdoa kepada kedua ibu bapa (walaupun ada ibu bapa yang leka, doakan agar mereka berubah)
- Ingatlah bahawa keredhaan ibu bapa adalah keredhaan Allah
- Semasa berdoa, berdoalah dengan bersungguh2. …tadah tangan dan bayangkan wajah kedua orang tua kita, termasuk guru2 kita dan mereka yang banyak menolong kita (berdoa perlu benar2 bersungguh2)
- Mereka yang lupa berdoa kepada kedua orang tua, akan disempitkan rezeki oleh Allah

Kesimpulannya:
- Bagi yang berniaga, tak perlu ada ilmu pelaris….. . Cuma jangan lupa doakan ibu bapa kita setiap hari – Rezeki bukan sahaja berupa wang ringgit, tetapi segala nikmat yang kita dapat dari Allah (e.g. makan, kesihatan, kasih sayang, ilmu dsb nya..)
Berusaha dan bertawakal.. …insyallah , – rezeki itu bukan kerana ada sijil SPM, (kata Azmil Mustapha)… ..Mari kita cuba .Allahhuakhbar. ..
Insya Allah

Wallahuallam..

Readmore...
Monday, December 14, 2009

Kemusnahan Dunia Kian Hampir E-Book Mediafire Link

2 Komen Telah Diberikan
 


Kata Pengarang:
Salam semua. mungkin ada yang tidak dapat online untuk menerima maklumat ini. Jadi saya terbitkannya di dalam buku,maka anda boleh bacanya tanpa menggunakan internet dan yang lebih penting dapat menyebarkannya secara meluas.di dalam e-book ini akan diulaskan mengenai pertubuhan dajjal yang berada di dunia ini. Tidak terkecuali pertubuhan ini bertapak di Malaysia. Pembongkaran mengapa al-aqsa mahu dirobohkan dan palestin di serang. Pembangkitan dajjal di akhir zaman, pembongkaran cara pembangkitan dajjal melalui tenaga negatif yang terdapat pada bangunan2 dan yang paling penting sekali adalah rancangan mereka pada dunia ini.semuanya akan terbongkar di sini.. Anda akan lihat realiti yang sebenar... Allah pasti akan memberi ganjaran kepada siapa yang berjuang untuk agamanya. Ingatlah hidup hanya sekali, akhirat adalah selamanya. Berjuanglah kita kerana illahi selagi nyawa di ampung badan..

Blog:
http://holywar-efairy.blogspot.com/

E-Book Info:
Bab 1 :Pertubuhan-pertubuhan Dajjal Al-Masikh
1.1 secret society
1.2 secret society-illuminati
1.3 secret society-freemason
1.4 Secret Society-Pangkat Dalam Freemason
1.4 Secret Society-Priory Of Sion
1.5 Secret Society-Bilderberg Group
1.6 Secret Society-Council on Foreign Relationship (CFR), Trilateral Commission (TC)
1.7 Secret Society-Rahsia The Great Seal
1.8 Secret Society-Pangkat Dalam Freemason
1.9 Secret Society-thirteen Illuminati Bloodlines

Bab 2 : Kewujudan dan bukti freemason di Malaysia
2.1 Senibina berunsurkan Illuminati.
2.2 Misteri di sebalik ciptaan bendera Malaysia
2.3 matlamat freemason
2.4 Prinsip-Prinsip Freemason:

Bab 3 : Sign rahsia (the one eye around us)
3.1 Konspirasi Dunia : Artis-Artis Illuminati

Bab 4: Mengenali Dajjal
4.1 Doa menghindari fitnah dajjal

Bab 5 : Rancangan kejam mereka pada 2012?!
5.1 Konspirasi Dunia- The Millennial Temple
5.2 Konspirasi Dunia- One World Government
5.3 Konspirasi Dunia- World Trade Center 9/11
5.4 Konspirasi Dunia- World Trade Center 9/11

Bab 6 : Umat Islam ditindas,siapakah penyelamat,nantikan kedatangan Panji Hitam U***** Timur
6.1 Kajian Hadis Rasullulah Tanda Kiamat- A Days Of Dajal
6.2 Para Syuhada Gaza Tersenyum
6.3 Kekejaman Yahudi
6.4 Kajian Hadis Rasullulah Tanda Kiamat- Panji Hitam U***** Timur
6.5 Khutbah Terakhir Rasullulah- 2 Senjata Terbesar Umat Islam

Download Link:
http://www.mediafire.com/?qmkl2yhwxz2
*pass:freeourmind

*credit to kamil - AMH
Readmore...
Tuesday, December 8, 2009

40 KES Lelaki Tidak Layak Jadi Suami

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 
Sebenarnya bukan tak layak cuma perlu baiki sikap-sikap yang tak elok tu.
~admin~


Email Oleh : Insyira Arman

1. Sepanjang pertunangan, dia tidak pernah ajak berbincang cara nak bentuk keluarga solehah. Tetapi, asyik fikir mana nak bulan madu. Nak buat teknik macam2. Saya putuskan pertunangan kerana merasakan dia tidak boleh bimbing saya soal agama.

2. Malam pertama saya berendam airmata kerana suami melarikan diri selepas akad nikah. Dia bergaduh dengan ibubapa saya kerana soal wang hantaran dan mas kahwin. Malam itu, dia keluar kononnya nak pergi beli rokok, tetapi sampai subuh tak pulang. Kami bercerai 3 bulan kemudian.

3. Selepas 3 bulan nikah baru saya berpeluang ikut suami yang bertugas di Sabah. Saya hairan tengok rumahnya nampak kemas dan berhias cantik.Apabila saya gelidah satu almari di bilik tetamu, penuh baju perempuan.Puas ditanya baru dia mengaku selama ini dia duduk serumah dengan kekasihnya. Saya lari balik Semenanjung. Dia tidak pujuk. Lepas pantang saya terima surat cerai. Dia tidak pernah tahu macam mana rupa anaknya.

4. Beli cincin pertunangan duit saya, belanja hantaran pun duit saya.Sekarang duit ansuran rumah, kereta, susu anak, belanja dapur semua di bahu saya. Dia cuma beri "benih" sahaja.

5. Suami mahu anak ramai dan tidak benarkan saya makan pil. Tetapi, belum pernah sekali pun dia mahu bangun malam buat susu anak/tukar lampin. Kalau alasan penat di pejabat, saya pun bekerja juga.

Baca Lagi..
Readmore...

Fahaman Wahabi

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 
Ade orang tanya aku, ape maksud wahabi?? boleh ke kita ikut?? jom kita baca sama-sama artikel ni..

Isu hangat terkini mengenai penangkapan Ustaz Asri iaitu bekas Mufti Perlis oleh JAIS kerana membuat ucapan tanpa tauliah.

Macam-macam andaian tetapi kebanyakannya berpendapat Ustaz Asri ditangkap kerana mengajar dan menyebarkan fahaman Wahabi walau pun dinafikan oleh waki JAIS.

Kebiasaanya fahaman wahabi ni menolak fahaman yang dikatakan bidaah . Contoh antara fahaman wahabi ialah

Melarang membaca qasidah dan berzanji yang memuji Rasulullah s.a.w. tahlil dan seumpamanya.

. Melarang umat Islam mengadakan sambutan hari-hari kebesaran Islam seperti Maulid Nabi, Isra’ Mikraj dan lain-lain.

Melarang umat Islam belajar sifat 20 dan seumpamanya.

. Fahaman Asa’ari iaitu fahaman Ahlu Sunnah Wal-Jamaah dibuang jauh-jauh.

. Imam dilarang membaca Bismillah pada permulaan Fatihah.

. Tidak boleh membaca wirid-wirid yang memuji Rasulullah.

. Tidak boleh melagu-lagukan lafaz al-Quran dan laungan azan tetapi boleh baca dengan lurus sahaja.

Baca Artikel Penuh..
Readmore...

Jangan Menampal Dunia Dengan Mengoyakkan Akhirat!

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 
Bersabda rasulullah salallahualaihiwasalam : " Sesungguhnya antara (pembatas) seorang lelaki itu dengan syirik dan kufur ialah meninggalkan solat" (hadith sahih riwayat Muslim no. 987, Abu Daud, Nasaie).

Hazrat Abu Hurairah RA telah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda,
"Seorang yang bersolah secara berjemaah akan digandakan sebanyak dua puluh lima kali pahala lebih daripada orang yang bersolah bersendirian di rumah atau di kedai. Ini adalah kerana apabila seseorang itu mengambil wuduk dengan sempurna lalu berjalan menuju ke masjid semata-mata untuk bersolah maka setiap langkah yang dilangkahinya akan ditingkatkan satu darjat dan digugurkan satu dosa. Setelah bersolah, jika dia terus duduk di dalam masjid (dengan keadaan berwuduk) maka para malaikat akan memohon rahmat dan keampunan untuknya. Selama mana dia terus duduk menunggu untuk menunaikan solah yang seterusnya maka dia akan terus menerus mendapat pahala solah selama masa dia menunggu solah tersebut."
(Hadith riwayat Abu Daud, Tirmizi dan Ibnu Majah)


Antara azab bagi mereka yang meninggalkan solat:
Dunia
a. Allah SWT menghilangkan berkat dari usaha dan rezekinya.
b. Allah SWT mencabut nur orang-orang mukmin (soleh) daripada (wajah) nya.
c. Dia akan dibenci oleh orang-orang yang beriman.
Sakaratul Maut
a. Ruh dicabut ketika ia berada didalam keadaan yang sangat haus.
b. Dia akan merasa amat azab/pedih ketika ruh dicabut keluar.
c. (su'ul khatimah)
d. Dia akan dirisaukan akan hilang imannya.
Alam Barzakh
a. Dia akan merasa susah (untuk menjawab) terhadap pertanyaan (serta menerima hukuman) dari Malaikat Mungkar dan Nakir yang sangat menggerunkan.
b. Kuburnya akan menjadi cukup gelap.
c. Kuburnya akan menghimpit sehingga semua tulang-tulang rusuknya berkumpul (seperti jari bertemu jari)
d. Siksaan binatang-binatang bisa seperti ular, kala jengking dan lipan
Hari Qiamat
a. Hisab keatasnya menjadi sangat berat
b. Allah SWT tersangat murka kepadanya.
c Allah SWT akan menyiksanya dengan api neraka.

Ikrar Muslim Sejati: Allah Matlamat Kami, Ar-Rasul Ikutan Kami, Al-Qur'an Panduan Kami, Jihad Jalan Kami, Mati Di Jalan Allah Cita Tertinggi Kami!

Amin Ya Rabbal A'lamin … Wallahualam
Readmore...

Sinar Islam..

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 
Setiap hari sebelum subuh, Irna selalu mendengar suara orang seperti menyanyi-nyanyi dengan bahasa yang langsung tidak difahaminya. Selalunya dia akan menutup telinganya apabila mendengar bunyi itu tetapi pada hari itu dia sungguh berbeza. Hatinya tertanya-tanya apakah yang selalu dibaca oleh rakan sebiliknya, Siti Fatimah itu. Dia segera bangun secara senyap supaya tidak didengari oleh rakannya yang sungguh khusyuk membaca sebuah buku sambil menyanyi itu.. Semasa dia mendengar suara itu, kadang-kadang dia juga mendengari rakannya itu menangis sambil menyanyi. Apabila sampai sahaja waktu subuh, rakannya itu seperti membuat satu senaman yang memang asing baginya. Hatinya sarat dengan pertanyaan yang terbuku dihatinya. Selesai mengerjakan senaman itu, Fatimah menadah tangan dan kedengaran tangisan seperti meminta ampun kepada seseorang. Irna bingung. Selama dia tinggal di London, tidak pernah sekalipun seseorang manusia seperti rakannya itu mengerjakan senaman dan menyanyi setiap pagi. Tidak lupa juga dia melihat rakannya itu mengerjakan senaman yang sama sebanyak lima kali sehari. Dia bertekad untuk bertanya kepada rakannya itu tentang apa yang dilihatnya pada pagi itu.

Baca Lagi..
Readmore...

Pembaziran tanpa disedari...

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 
IBNU Qayyim al-Jauziyah, ulama dan tokoh gerakan dakwah Islamiah ialah murid ulama terbilang, Syaikh Al-Islam Ibnu Taimiyah. Beliau mempunyai banyak karya ilmiah yang menjadi panduan dalam gerakan dakwah Islam.Ibu Qayyim dilahirkan pada tahun 691 Hijrah (1292 Masihi) dan meninggal dunia pada 751 Hijrah (1350 Masihi)

Ibnu Qayyim al-Jauziyah mengatakan ada sembilan pembaziran yang sering dilakukan manusia iaitu:

Ilmu pengetahuan.
Membazir jika tidak diamalkan untuk jalan kebaikan.

Amalan.
Membazir jika dilakukan tidak dengan hati yang ikhlas.

Kekayaan.
Membazir jika dibelanjakan pada perkara yang tidak bermanfaat dan tidak diredai Allah.

Hati.
Membazir jika kosong daripada kasih kepada Allah.

Tubuh badan.
Membazir jika tidak digunakan untuk beribadah kepada Allah.

Cinta.
Membazir jika dicurahkan kepada selain Allah atau melebihi cinta kepada-Nya.

Masa.
Membazir jika tidak diurus sebaiknya.

Akal.
Membazir jika tidak memikirkan sesuatu yang bermakna kepada agama.

Zikir.
Membazir jika tidak memberi kesan kepada hati.

Wallahualam..
Readmore...

Bagaimana hendak kita mengenal kecelaan diri sendiri?

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 
Bagaimana hendak kita mengenal kecelaan diri sendiri?

Di sini ketahuilah bahawa allah SWT apabila berkehendak kebaikan pada hamba-hambanya,nescaya diperlihatkannya kekurangan dan kecelaan diri hambanya,iaitu manusia.Siapa yang penglihatan mata hatinya tembus,nescaya tidak tesembunyi segala kecelaan pada dirinya.Maka apabila ia mengetahui kekurangan dan kecelaannya nescaya mudahlah baginya mengubat kecelaan-kecelaan penyakit-penyakit hati.

Akan tetapi kebanyakan manusia jarang sekali dapat melihat kecelaan dan keaiban dirinya sendiri malah kecelaan dan keaiban yang ada pada orang lain itu baginya adalah lebih terang dan nyata.Kalau begitu amatlah sukar untuknya mengubat dan membaiki kecelaan yang melekat pada dirinya.Maka kerana itu Imam Al Ghazali menunjukkan jalan-jalan bagaimana dapat mengenal kecelaan dan keaiban diri iaitu dengan empat cara.

1) BERGURU DENGAN GURU YANG MURSYID
2) BERTEMAN SAHABAT YANG SOLEH
3) MENDENGAR KATA MUSUH
4) BERGAUL DENGAN MASYARAKAT
Readmore...

Sejarah Melaka

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 

Assalamualaikum. Masa aku kecik-kecik dulu aku pernah terdengar orang tua-tua bercerita pasal sejarah Melaka. Cerita ini tidak tercatat di mana-mana buku sejarah dan hal ini adalah berkenaan dengan punca kekalahan Melaka semasa peperangan kedua menentang Portugis (Melaka berjaya mematahkan serangan Portugis ketika peperangan pertama dengan meletakkan obor api di sekeliling pantai). Sungguh bijak orang Melaka! Seterusnya mari kita lihat punca kekalahan Melaka ketika peperangan kedua.

Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi kekalahan tersebut. Antaranya, kes pertarungan Tuah dan Jebat. Setelah ketiadaan Jebat, Hang Tuah merasa teramat kesal, maka dia telah menghilangkan diri. Diikuti juga dengan Lekir, Lekiu dan Kasturi. Mereka berasa amat malu dengan kejadian tersebut dan turut mengikuti jejak langkah Hang tuah (Dengan takdir Allah, Tuah, Lekiu, Lekir dan Kasturi telah bertemu semula di Pangkalan TLDM Lumut. Diorang dah bertukar jadi kapal Navy).

Baca lagi.. »

Readmore...

Isu penangkapan Dr. Asri

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 
Bekas Mufti Perlis tidak dinafikan mempunyai ramai penyokong dan juga pembenci. Itu sudah tabiat manusia yang amat pelbagai. Kita tidak akan mampu untuk mengelakkan diri dari berbeza pendapat, saya juga banyak berbeza pendapat dengan beliau. Kita juga adakalanya tidak mampu untuk mengelak diri dari dibenci secara tiba-tiba, apatah lagi jika seseorang itu terkenal.

Namun, yang dibimbangi adalah perbezaan pendapat yang membawa kepada permusuhan yang dahsyat, label melabel, tuduh menuduh, dan sesat menyesatkan. Sehingga jika diselami hati para pembenci, pasti ada terlihat keinginan yang amat luar biasa malah keji seperti ingin melihat pihak yang lain ditangkap, dipenjara atau lebih dari itu, meninggal dunia.

Padahal isu yang berbangkit kebanyakannya adalah isu yang bersifat zhonni atau yang menerima perbezaan takwilan dan pandangan. Tidak wajar dipergaduhkan dalam bentuk yang ekstrem dan keras. Memadailah untuk mengemukakan hujjah balas kepada apa yang dirasakan lemah, dan kemudian jika pihak di sebelah sana tidak dapat menerimanya, berlapang dadalah.

Baca Lagi..
Readmore...

Tenaga Ajaib Tersembunyi...

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 

Adakah anda bersetuju jika saya katakan terdapat banyak perkara ajaib tersembunyi di dalam minda?

1) Tenaga ajaib tersembunyi dalam minda

Percaya atau tidak apabila anda sentiasa memikirkan tentang kenyang, anda tidak akan lapar. Buktinya apabila anda menjalani ibadah puasa, anda tidak berfikir pun tentang makan sepanjang hari, tetapi anda tetap mampu melakukan aktiviti-aktiviti kehidupan sebagaimana biasa. Padahal pada hari-hari biasa, awal pagi lagi anda sudah terasa hendak makan.

Demikianlah apabila anda tidak langsung memikirkan tentang penat, anda akan cergas dan bertenaga sepanjang hari.

Sebaliknya apabila anda mula berkata ”Aku malaslah hari ini”, “Aku boringla hari ni”, anda akan benar-benar malas dan boring. Maka jika anda ingin cemerlang dan berjaya, bijak-bijaklah berhubung dengan imaginasi. Imaginasi boleh menjadikan anda apa sahaja. Daripada sini kita boleh simpulkan, ”Kita sendirilah yang meminta setiap apa yang berlaku pada diri kita.”

Baca lagi.. »

Readmore...

Orang Islam sebenarnya mendahului Columbus

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 

Pernah dengar cerita Panglima Awang atau Henry The Black dan Enrique of Melaka merupakan seorang keturunan Melayu yang turut serta dalam misi pelayaran Ferdinand Magellan untuk mengelilingi dunia . Beliau bertugas sebagai jurubahasa dan pembantu di dalam kapal Ferdinand Magellan. Beliau disebut sebagai Henrich dalam bahasa Sepanyol.

Panglima Awang telah mengikuti Ferdinand Magellan mengelilingi dunia tetapi Ferdinand Magellan telah dibunuh di Kepulauan Filipina, jadi perjalanan beliau untuk mengelilingi dunia tidak lengkap.

Artikel di bawah pula mengemukakan fakta orang Islam dari Sepanyol dan Afrika adalah orang yang terdahulu menemui benua Amerika sebelum Columbus.

1. A Muslim historian and geographer ABUL-HASSAN ALI IBN AL-HUSSAIN AL-MASUDI (871-957 CE) wrote in his book Muruj adh-dhahab wa maadin aljawhar (The meadows of gold and quarries of jewells) that during the rule of the Muslim caliph of Spain Abdullah Ibn Mohammad(888-912 CE), a Muslim navigator, Khashkhash Ibn Saeed Ibn Aswad, from Cortoba, Spain sailed from Delba (Palos) in 889 CE, crossed the Atlantic, reached an unknown territory(ard majhoola) and returned with fabulous treasures. In Al-Masudi’s map of the world there is a large area in the ocean of darkness and fog which he referred to as the unknown territory (Americas).(1)

Baca lagi.. »

Readmore...

Mengapa perlu berdoa...

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 

Mengapa Perlu Berdoa?
Mengapa kita perlu berdoa? Bukankah Allah SWT sememangnya tahu semua keinginan kita tanpa kita berdoa pun? Bukankah Allah SWT mengetahui apa yang terlintas di fikiran kita? Mengapa kita perlu berdoa lagi kerana bukankah berdoa itu sama sahaja seperti apa yang ada di dalam hati dan fikiran kita?

Suatu ketika dahulu saya sering putus asa di dalam berdoa. Kekadang terasa sangat penat dan bosan berdoa kerana sangat penat menunggu apa yang diinginkan dimakbulkan oleh Allah SWT. Sejak mengenal Allah SWT sehinggalah beberapa tahun yang lepas, saya sering memikirkan mengapa perlunya saya berdoa sedangkan Allah SWT mengetahui segala apa yang saya inginkan.

Mengapa Perlu Berdoa?

Berdoa adalah memohon dan meminta serta berharap. Pemohon sudah pasti memiliki darjat yang lebih rendah daripada Pemberi. Begitulah kita dengan Allah SWT. Jelas menunjukkan kita memerlukan Allah SWT dan memohon pelbagai perkara di dalam kehidupan kita ini. Darjat kita terlalu jauh malah amat jauh sehinggakan langsung tiada darjat atau juga sebenarnya tidak boleh membuat perbandingan langsung berbanding kebesaran Allah SWT.

Baca Lagi.. »

Readmore...

Muhasabah diri

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 

Perkara-perkara yang perlu dihisab pada diri setiap Muslimin dan Muslimat ialah:
* Apakah ilmu Allah yang telah dipelajari?
* Apakah amanah Allah yang telah disempurnakan?
* Apakah Ilmu Allah yang telah disebari?
* Kemanakah rezeki Allah dibelanjakan?
* Bagaimanakah rezeki Allah digunakan?
* Sudahkan anak-anak yang dikurniakan Allah diuruskan dengan kehendak Islam?
* Sudahkan isteri-isteri yang dikurniakan Allah diuruskan dan dilayani seperti kehendak Islam?
* Apakah sudah memberi makan kepada anak-anak yatim dan orang miskin?
* Adakah anak dan isteri menjalankan solat dan sentiasa taat kepada Allah?
* Adakah kesombongan diri dan ego telah menguasai diri?
* Apakah diri sudah bersedia untuk menghadap Allah?

Sabda Rasulullah yang bermaksud: “Peliharalah diri kamu dan ahli keluarga kamu dari api neraka”

Readmore...

Bercermin Diri

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 

BERCERMIN DIRI

Tatkala kudatangi sebuah cermin
Tampak sesosok yang sangat lama kukenal dan sangat sering kulihat
Namun aneh , sesungguhnya aku belum mengenal siapa yang kulihat

Tatkala kutatap wajah , hatiku bertanya . Apakah wajah ini yang kelak akan
bercahaya bersinar indah di surga sana ?
Ataukah wajah ini yang kelak akan hangus legam di neraka Jahannam

Tatkala kutatap mata, nanar hatiku bertanya
Mata inikah yang akan menatap penuh kelezatan dan kerinduan….
Menatap Allah , menatap Rasulullah , menatap kekasih-kekasih Allah kelak ?
Ataukah mata ini yang terbeliak , melotot , menganga , terburai menatap
Neraka Jahannam………..
Akankah mata penuh maksiat ini akan menyelamatkan ?
Wahai mata , apa gerangan yang kau tatap selama ini ?

Baca Lagi..

Readmore...

Bicara ahli sufi dan ahli maksiat

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 

Suatu hari, Ibrahim bin Adham didatangi oleh seseorang yang sudah sekian lama hidup dalam kemaksiatan, sering mencuri, selalu menipu, dan tak pernah bosan berzina. Orang ini mengadu kepada Ibrahim bin Adham,
“Wahai tuan guru, aku seorang pendosa yang rasanya tak mungkin bisa keluar dari kubangan maksiat. Tapi, tolong ajari aku seandainya ada cara untuk menghentikan semua perbuatan tercela ini?”
Ibrahim bin Adham menjawab,
“Kalau kamu bisa selalu berpegang pada lima hal ini, niscaya kamu akan terjauhkan dari segala perbuatan dosa dan maksiat.

Pertama, jika kamu masih akan berbuat dosa dan maksiat, maka usahakanlah agar Allah jangan sampai melihat perbuatanmu itu.”
Orang itu terperangah,
“Bagaimana mungkin, Tuan guru, bukankah Allah selalu melihat apa saja yang diperbuat oleh siapapun? Allah pasti tahu walaupun perbuatan itu dilakukan dalam kesendirian, di kamar yang gelap, bahkan di lubang semut pun.”

Wahai anak muda, kalau yang melihat perbuatan dosa dan maksiatmu itu adalah tetanggamu, kawan dekatmu, atau orang yang kamu hormati, apakah kamu akan meneruskan perbuatanmu? Lalu mengapa terhadap Allah kamu tidak malu, sementara Dia melihat apa yang kamu perbuat?”

Baca lagi.. »

Readmore...

Kepercayaan Masyarakat Melayu

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 

Kepercayaan turun-temurun masyarakat Melayu

Oleh
Noor Hasnah Adam

Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif.
Misalnya, seseorang yang sedang sakit tenat, tiba-tiba didekati atau dihinggapi kupu-kupu, dipercayai kehidupannya sudah tidak lama lagi. Jika anjing menyalak lama di tengah malam, masyarakat Melayu percaya adanya makhluk halus yang berkeliaran Demikian pula jika terdengar suara burung hantu atau gagak hitam di tengah malam, itu petanda musibah.Biasanya kita difahamkan, kalau katak berbunyi, itu petanda hari nak hujan.

Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Namun ada juga yang mempercayai kalau katak berbunyi bersahut-sahutan, bermaksud akan berlaku ribut puting beliung.

Baca lagi.. »

Readmore...
Wednesday, November 25, 2009

Yasin - The Best Of Yasin (2009) New Album

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 


Track List:
01. Yasin - Nur Kasih (Ost Nur Kasih)
02. Yasin - Kuala Lumpur
03. Yasin - Wassini (Yasin Version)
04. Yasin - Salsabila (Rock Version)
05. Yasin - Kelana
06. Yasin - Musytaqun
07. Yasin & Ali - A.B
08. Yasin & Vince - Berkobar-Kobar
09. Yasin - Mimpi Laila
10. Yasin - Kerna Dia
11. Yasin - Rindu Padamu
12. Yasin - Sutra Di Helai Mawar
13. Yasin - Putri Sahara
14. Yasin - Siapakah Di Hatimu
15. Yasin - La Tinsani
16. Yasin - Alhamdulillah
17. Yasin - Esok Hari Raya

Download Link:
http://www.mediafire.com/?omujommtjyy
Readmore...

Ketika Cinta Bertasbih DVDRip (2009) Indonesia avi Mediafire Links

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 


Jom Cerita Sikit:

Abdullah Khairul Azzam – 28 tahun- pemuda tampan dan cerdas dari sebuah desa di Jawa Tengah. Dari kecil, Azzam sudah terlihat sebagai anak yang sangat baik budi pekertinya. Atas usahanya yang gigih dia berhasil memperoleh bea siswa untuk belajar di Al Azhar Mesir selepas menamatkan Aliyah di desanya.

Baru setahun di Kairo dan menjadi mahasiswa berprestasi peraih predikat Jayyid Jiddan (Lulus dengan Sempurna), ayahnya meninggal dunia. Sebagai anak tertua Azzam mau tidak mau harus bertanggung jawab atas kehidupan keluarganya, dikarenakan adiknya masih kecil-kecil. Sementara itu, dia sendiri harus menyelesaikan studinya di Negara orang. Akhirnya dia mulai membagi waktu untuk belajar dan mencari nafkah. Ia mulai membuat tempe dan bakso yang ia pasarkan di lingkungan KBRI dia Kairo. Berkat keahlian dan keuletannya dalam memasak, Azzam menjadi populer dan dekat dengan kalangan staf KBRI di Cairo. Tapi hal itu berimbas pada kuliah Azzam, sudah 9 tahun berlalu, ia belum juga menyelesaikan kuliahnya.

Download Link:
part 1 - http://www.mediafire.com/?nm0xxdg0tym
part 2 - http://www.mediafire.com/?cowyohy1dx4
part 3 - http://www.mediafire.com/?iykwittgmn1
part 4 - http://www.mediafire.com/?ibmzmxmlx0m
part 5 - http://www.mediafire.com/?ehhzmmu4zyz

Original Soundtrack:
http://www.mediafire.com/?znjyeoiihow

*credit to kamil, AMH
Readmore...

Wali Band - Orang Bilang (2008) Full Album

1 Komen Telah Diberikan, Anda Bila Lagi
 


Track List:
1. Orang Bilang
2. Dik
3. Tetap Bertahan
4. Egokah Aku
5. Sahabat Aku Cinta
6. Emang Dasar
7. Ku Bangga
8. Aku Bukan Taruhan
9. M.A.T.S.
10. Aku Sakit

Download Link:
http://www.mediafire.com/download.php?znnzqnzeayj
Readmore...

Wali Band - Cari Jodoh (2009) Full Album

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 


Track List:
01 - Cari Jodoh
02 - Baik-Baik Sayang
03 - Kekasih Halal
04 - Puaskah
05 - Jodi (Jomblo Ditinggal Mati)
06 - Yank
07 - Adinda
08 - Suka Atau Tidak
09 - Jangan Tuduh Aku
10 - Harga Diriku

Download Link:
http://www.mediafire.com/download.php?0yxdlkdtiy2
Readmore...

Maher Zain - Thank You Allah (2009) New Album Mediafire Link

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 


Track List:
1. Always Be There
2. Ya Nabi Salam Alayka
3. Insha Allah
4. Palestine Will Be Free
5. Thank You Allah
6. Allahi Allah Kiya Karo (feat. Irfan Makki)
7. The Chosen One
8. Baraka Allahu Lakuma
9. For the Rest of My Life
10. Hold My Hand
11. Awaken
12. Subhana Allah (feat. Mesut Kurtis)
13. Open Your Eyes

Download Link:
http://www.mediafire.com/?ymzad2mxmiy (mp3)
Readmore...

Ustaz Azhar Idrus - Bala Kesenangan VCDRip (2009) avi Mediafire Links

2 Komen Telah Diberikan
 

Jom Cerita Sikit..:
Kuliah agama daripada Ustaz Azhar Idrus. Memang best kuliah ustaz ni. Korang tanya lah apa sahaja, dia akan jawab dengan jawapan yang bernas. Kalau nak versi mp3, boleh download kat kuliyah.net. Sumber asal daripada asscrewz.com/portal.

Download Link:
part 1 - http://www.mediafire.com/?zoojk03zyaz
part 2 - http://www.mediafire.com/?wymkjymonyd
part 3 - http://www.mediafire.com/?ynyzrmmzil5
part 4 - http://www.mediafire.com/?m4tz0mmyxz4
part 5 - http://www.mediafire.com/?nkghizujmcd
part 6 - http://www.mediafire.com/?onnmanhbuty

*credit to kamil, AMH
Readmore...

d'Masiv - Perubahan (2008) Full Album Mediafire Link

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 


Track List:
01. Cinta Ini Membunuhku
02. Cinta Sampai Disini
03. Dan Kamu
04. Diantara Kalian
05. Diam Tanpa Kata
06. Dilema
07. Ilfil (Manusia Tak Berharga)
08. Lukaku
09. Merindukanmu
10. Sebelah mata
11. Tak Pernah Rela

Download Link:
http://www.mediafire.com/?mt0h1owmndo

*credit to kamil AMH
Readmore...
Saturday, September 26, 2009

Koleksi Soalan Trial SPM Negeri-Negeri Malaysia 2009

2 Komen Telah Diberikan
 


Pesanan:

Yey!! SPM datang lagi. haha. Kepada calon calon SPM wat leklok naaa. Ingat! SPM adalah masa depan korang tapi bukan pengakhiran sebuah kehidupan. Link download ada kat bwh skali. Still more to come..so far yg ada adalah seperti yg dinyatakan dibawah. Terima Kasih bebanyak kepada crazystudent00 a.k.a aeman92 sbb dia yg kumpulkan smua soalan ni. Smua soalan adalah dalam format PDF (e-book). So sila pastikan korang ada pdf reader seperti Adobe Reader. Ok selamat mendownload!

List Soalan:

TRIAL SPM SBP/CLUSTER SCHOOL 2009
1) Bahasa Melayu (k1,k2,skema)
2) Bahasa Inggeris (k1,k2,skema)
3) Mathematics (k1,k2,skema)
4) Pendidikan Islam (k1,k2,skema)
5) Sejarah (k1,k2,skema)
6) AddMath (k1,k2,skema)
7) Chemistry (k1,k2,k3,skema)
8) Physics (k1,k2,k3,skema)
9) Biology (k1,k2,k3,skema)

TRIAL SPM JOHOR 2009
1) Bahasa Melayu (k1,k2,skema)
2) Bahasa Inggeris (k1,k2,skema)
3) Mathematics (k1,k2,skema)
4) Pendidikan Islam (k1,k2,skema)
5) Sejarah (k1,k2,skema)
6) AddMath (k1,k2,skema)
7) Chemistry (k1,k2,k3,skema)
8) Physics (k1,k2,k3,skema)
9) Biology (k1,k2,k3,skema)
10) Science (complete papers and scheme)
11) Moral (complete with scheme)

TRIAL SPM KEDAH 2009
1) Bahasa Melayu (k1,k2,skema)
2) Bahasa Inggeris (k1,k2,skema)
3) Mathematics (k1,k2,skema)
4) Pendidikan Islam (k1,k2,skema)
5) Sejarah (k1,k2,skema)
6) AddMath (k1,k2,skema)
7) Chemistry (k1,k2,k3,skema)
8) Biology (k1,k2,k3,skema)
9) Perdagangan (complete with scheme)
10) Science (complete with scheme)
11) Moral (complete with scheme)
12) Perakaunan (complete with scheme)

TRIAL SPM MELAKA 2009
1) Addmath (k1,k2,skema)
2) Mathematics (k1,k2,skema)
3) Chemistry (k1,k2,k3,skema)
4) Biology (k1,k2,k3,skema)
5) Sejarah (k1,k2,skema)

TRIAL SPM PAHANG 2009
1) Additional Mathematics (k1,k2,skema)
2) Mathematics (k1,k2,skema)
3) Chemistry (k1,k2,k3,skema)
4) English (k1,k2,skema)
5) Bahasa (k1,k2,skema)
6) Sejarah (k2)

TRIAL SPM PERLIS 2009
1) AddMath (k1,k2)
2) English (k1,k2)
3) Bahasa (k1,k2)
4) Biology (k1,k2,k3)
5) Chemistry (k1,k2,k3,skema)
6) Physics (k1,k2,k3,skema)
7) Ekonomi Asas (k1,k2)
8) Mathematics (k1,k2)
9) Moral (k1,k2)
10) Pendidikan Islam (k1,k2)
11) Pendidikan Sivik (k1,k2)
12) Sejarah (k1,k2)

TRIAL SPM SABAH 2009
1) Bahasa Melayu (k1,k2,skema)
2) Bahasa Inggeris (k1,k2,skema)
3) Mathematics (k1,k2,skema)
4) Pendidikan Islam (k1,k2,skema)
5) Sejarah (k1,k2,skema)
6) AddMath (k1,k2,skema)
7) Chemistry (k1,k2,k3,skema)
8) Physics (k1,k2,k3,skema)
9) Biology (k1,k2,k3,skema)
10) Science (k1,k2,k3,skema)

TRIAL SPM N.9 2009
1) Sejarah Paper 1
2) Sejarah Paper 2

Jadual Peperiksaan SPM 2009:
http://apps2.moe.gov.my/files/Jadual/JadualWaktuSPM2009.pdf

Download Link:
http://www.multiupload.com/WO7REUX0IB

*credit to crazystudent00 a.k.a aeman92
*
credit to Aku Muzik Hampa
Readmore...

Wallpaper

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 


Readmore...

Bersama Kita Mengerjakan Puasa Enam

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 
PUASA ENAM IBARAT PUASA SETAHUN

Alhamdulillah kita tamat menjalani ibadah puasa sepanjang Ramadhan ini. Sama-samalah kita mengharapkan mudah-mudahan Allah menerima amalan puasa kita. Di samping itu juga diharapkan agar latihan ibadat yang kita lakukan sepanjang Ramadhan seperti puasa, solat sunat, sedekah, bacaan Quran dapat diteruskan dalam bulan-bulan lain sehinggalah kita bertemu Ramadhan 1431H. akan datang.

Setiap amalan ada kesan dan hasilnya. Ibadat puasa Ramadhan ini mampu menjadikan kita orang yang bertakwa. Inilah intipati dari Ramadhan. Kelazatan puasa memuncak ketika berakhirnya Ramadhan. Kita inginkan keberkahan Ramadhan ini berpanjangan hingga setahun, tapi apakan daya ia datang hanya sebulan saja.

Sungguhpun begitu, kita masih berpeluang meneruskan puasa selepas 1 Syawal. Adalah menjadi amalan sunat mengerjakan puasa 6 hari dalam bulan Syawal. Ia boleh dilakukan mulai 2 Syawal hingga 7 Syawal secara berterusan atau mana-mana 6 hari dalam bulan tersebut. Nabi Muhammad saw. bersabda "Barangsiapa berpuasa Ramadhan kemudian diikuti dengan puasa 6 hari dalam bulan Syawal, maka orang itu seolah-olah berpuasa setahun penuh."
Sebagaimana yang diketahui semua amalan sunat adalah sebagai penampal mana-mana kekurangan dalam amalan fardhu. Sayugialah kita mengambil peluang ini untuk berpuasa 6 di bulan Syawal. Selain mendapat pahala puasa setahun, kita juga dapat memperbaiki kekurangan dalam ibadat puasa bulan Ramadhan.

BACA ARTIKEL PENUH
Readmore...
Thursday, September 24, 2009

Rahsia solat di awal waktu

1 Komen Telah Diberikan, Anda Bila Lagi
 
Em... raya, raya jugak... tapi solat perlu jaga.. ni nak bagi tau sikit tentang rahsia solat di awal waktu.. jom kita baca sama-sama.. [abadi_rindu]

Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Aku rasa fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tida k asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi.

Sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi.

Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tida k dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur.

Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu. Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar s uda h mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

Baca artikel penuh
Readmore...
Monday, September 21, 2009

Cara bersangka baik

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 
Perasaan hasad,dengki,ujub dan riyak adalah perasaan kotor yang ada di dalam hati manusia kecuali Rasulullah SAW yang telah dicuci hatinya semasa peristiwa Israk dan Mikraj.

Berikut adalah tips dari Syeikh Abdulkadir Al Jailani untuk sentiasa bersangka baik sesama insan.

Jika engkau bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu. Ucapkan dalam hatimu :
"Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku".

Jika bertemu anak kecil, maka ucapkanlah (dalam hatimu) :
"Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik dariku"..

Jika bertemu orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang berilmu, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang bodoh, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia bodoh (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya.
Dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan orang kafir, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku kufur dan berbuat buruk.

p/s: Tak salah klu antara kita semasa Islam saling ingat mengingati. Klu rajin fowardkan sesama kita.
Readmore...

Yang Bersedih di Hari Raya

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 
Baru-baru ni saya ada terbaca artikel seorang Ustaz yang mengatakan tidak boleh bersedih di hari raya. Hari raya kan hari yang riang ria, kenapa nak bersedih. Sudah menjadi amalan orang Islam di Malaysia akan menziarah ke kubur saudara mara yang sudah meninggal dunia. Malunyakan kita menziarah kubur mereka hanya pada hari raya, sedangkan di hari-hari biasa pun digalakkan menziarah kubur.

Biasalah kalau melawat kubur terutama kubur arwah bapa atau mak kita mesti tangkap leleh. Saya yang bapak budak ni pun sedih mengenangkan arwah bapa saya apa lagi kepada anak-aanak yatim yang di bawah umur. Sebab tu kita perlu membantu anak yatim, besar ganjarannya terutama di bulan Ramadhan ni..

Baca kisah ni,

Tangis haru dan tawa gembira mewarnai suasana lebaran hari ini. Pulang dari sholat AidilFitri, anak-anak Salleh mendapatkan ayah dan ibu mereka, berpelukan dan mengucup lembut tangan dan pipi mereka. Salleh dan isteri membalasnya dengan kucupan terkasih. Sebelum berlalu, tidak lupa mereka meminta 'habuan' wang lebaran. Setelah itu mereka berlari-larian mendapatkan nenek mereka untuk meminta cium.


Ada airmata yang menitis ketika Salleh menatap wajah tua di hadapannya. Terlalu lemah hati Salleh untuk menahan rasa yang begitu dalam terhadap ibu, sesosok anggun yang selalu ingin Salleh cium kakinya. Salleh memeluk kaki letihnya, menikmati wangi cintanya seraya berharap kelak mendapatkan syurganya dari sana. Lalu, mengalirlah doa dan kalimah penuh kasihnya untuk anak yang sering tak tahu membalas budi ini. Kemudian satu persatu adik beradik Salleh tersungkur di kakinya.

BACA ARTIKEL PENUH
Readmore...
Sunday, September 20, 2009
Saturday, September 19, 2009

Raya Yang Sebenar

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 
Sempena hari raya ini, marilah sama-sama kita merenung sebuah hadith Nabi yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik, berkaitan dengan konsep 'hari raya' yang lebih luas.

Menurutnya, Nabi Muhammad saw. bersabda hari raya yang sebenarnya bagi orang beriman itu ada pada 5 keadaan:
1. Setiap hari ia berjalan dan bertemu seorang yang beriman serta ia tidak melakukan sebarang dosa, itu ialah hari raya baginya.
2. Hari keluarnya dari dunia dengan penuh keimanan dari tipu daya syaitan
3. Hari menyeberang Siratul Mustakim dan terselamat dari bencana jatuh ke dalam api neraka
4. Hari kita masuk syurga dengan selamat dan terlepas dari api neraka
5. Hari ia menatap wajah Allah Ta'ala

Menurut Nabi Muhammad saw. Hari Raya bagi setiap orang beriman ada pada 5 ketika; iaitu setiap hari yang dia tidak melakukan sebarang dosa, saat meninggal dunia dalam husnul-khatimah, hari berjaya melintasi Siratul-Mustakim dan terselamat dari masuk ke neraka, masuk ke dalam syurga dan hari dia mengadap Allah Taala.

BACA ARTIKEL PENUH
Readmore...

..:: SeLaMat HaRi RaYa AiDilFitRi ::..

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 


Raya Datang Lagi!!!

Salam Lebaran ditujukan kepada semua pembaca dan pengunjung blog cahayakuabadi.blogspot.com ini... Admin mengucap jutaan terima kasih kepada anda semua di atas sokongan yang diberikan.. Admin juga memohon jutaan kemaafan sekiranya selama blog ini terhasil, ada yang terasa hati... sekali lagi admin memohon jutaan kemaafan..

Akhir sekali, sampaikan salam admin pada keluarga anda yang tercinta.. Moga lebaran kali ini memberi 1001 makna buat anda semua.. Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir Dan Batin..

Assalamualaikum...
Readmore...
Friday, September 18, 2009

Hujan - Mencari Konklusi (2009) New Album Mediafire Links

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 


Oleh kerana kawan aku minat sangat dengan kumpulan HUJAN nie, aku cuba la upload album terbaru diorang.. Selamat Mendownlod..

Track List:
01 - 2nd Airwave (Malam Minggu)
02 - Benci
03 - Kau Harus Ada
04 - Mencari Konklusi
05 - Obsesi
06 - Romantik
07 - Sangkar Besi Di Hatiku

Download Link:
http://www.mediafire.com/?dojddwndwkh
Readmore...

Siti Nurhaliza - Tahajjud Cinta (2009) New Album

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 


Track List:
1. Siti Nurhaliza - Asma Ul-Husna
2. Siti Nurhaliza - Batasku Asaku (OST Perempuan Berkalong Serban)
3. Siti Nurhaliza - Ketika Cinta (OST Perempuan Berkalong Serban)
4. Siti Nurhaliza - Ku Percaya Ada Cinta
5. Siti Nurhaliza - Pintu Rindu
6. Siti Nurhaliza - Selawat
7. Siti Nurhaliza - Tahajjud Cinta
8. Siti Nurhaliza - Ya Rasulullah

Download Link:
http://www.usaupload.net/d/7m0vfy4enlj
Readmore...
Friday, September 11, 2009

Ungu - Aku Dan Tuhanku (2008) Album Ramadhan Mediafire Link

1 Komen Telah Diberikan, Anda Bila Lagi
 


Track List:
01. Ungu - Dengan NafasMu
02. Ungu - Hidup Hanya Sementara
03. Ungu - Syukur (Alhamdulillah)
04. Ungu - CahayaMu
05. Ungu - Doa Yang Terlupakan
06. Ungu - Dengan NafasMu (Karaoke Version)
07. Ungu - Hidup Hanya Sementara (Karaoke Version)
08. Ungu - Syukur (Alhamdulilalah) (Karaoke Version)
09. Ungu - CahayaMu (Karaoke Version)
10. Ungu - Doa Yang Terlupakan (Karaoke Version)

Download Link:
http://www.mediafire.com/?yqyzyzndnkj
Readmore...

Kisah Rasulullah S.A.W

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 
1) Kalau ada pakaian yang koyak, Rasulullah menampalnya sendiri tanpa perlu menyuruh isterinya. Beliau juga memerah susu kambing untuk keperluan keluarga mahupun untuk dijual.

Kalau orang kita : Nak tampal sendiri- jangan harap.Suruh bini jahitkan dan kalau bini pun tak pandai jahit - hantar kedai, silap-silap simpan jer dalam almari untuk dibuang.

2) Setiap kali pulang ke rumah, bila dilihat tiada makanan yang sudah siap di masak untuk dimakan, sambil tersenyum baginda menyinsing lengan bajunya untuk membantu isterinya di dapur. Sayidatina 'Aisyah menceritakan 'Kalau Nabi berada di rumah, beliau selalu membantu urusan rumahtangga.

Kalau orang kita: Membebel sambil buka astro atau baca surat khabar menunggu bini masak.

BACA ARTIKEL PENUH
Readmore...
Thursday, September 10, 2009

Geng: Pengembaraan Bermula DVDRip (2009) Malaysia avi Mediafire Links

2 Komen Telah Diberikan
 


Synopsis:
Geng Pengembaraan Bermula ini, bermula dengan kes kecurian buah-buah durian di kampung Durian Runtuh yang mana banyak perkara pelik juga berlaku sehingga pihak stesen TV turun membuat liputan. Badrol, budak bandar yang datuknya telah diwawancara oleh stesen tv tersebut telah terdetik hati untuk balik kampung menjenguk datuknya.

Download Link:
part 1 - http://www.mediafire.com/?w3iwdjmymdm
part 2 - http://www.mediafire.com/?odzmz3mytnj
part 3 - http://www.mediafire.com/?xk5tloewyzm
part 4 - http://www.mediafire.com/?nye4zuwjlwq

*credit to Aku Muzik Hampa
*link dah diupdate

RMVB
http://www.mediafire.com/?izwcd2mkmml
http://www.mediafire.com/?wmklh2qmzgv
http://www.mediafire.com/?tgdq3zz2zth
*credit to kuryu
Readmore...

Far East - Cinta Pertama (2007) Full Album Mediafire Link

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 


Track List:

1. Cinta Pertama
2. Nur Syahadah
3. Khalifah
4. Gerimis
5. Antara Kita
6. Bebabeka (Malay Version)
7. Al-Hambra
8. Hanya Untukmu
9. Bingkisan
10. Wahyu Pertama
11. Nur Syahadah (Acapella Version)
12. Bebabeka ft. Al-Masaar (Arabic Version)

Download Link:
http://www.mediafire.com/?d0ammg4donw
Readmore...
Wednesday, September 9, 2009

D'Masiv - Special Edition (Album Ramadhan) (2009) New Album Mediafire Link

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 


Track List:
1. D'Masiv - Mohon Ampun (3:48)
2. D'Masiv - Jangan Menyerah (4:18)
3. D'Masiv - Mohon Ampun (karaoke) (3:47)
4. D'Masiv - Jangan Menyerah (karaoke) (4:18)

Download Link:
http://www.mediafire.com/?2kdwmziohym
Readmore...

Haddad Alwi - 12 Lagu Pilihan (2009) New Album Mediafire Link

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 


Track List:
01 - Marhaban Ya Ramadhan Ft Anti.mp3 (5.7MB)
02 - Insan Utama.mp3 (6.1MB)
03 - Rahmat Qur'an.mp3 (4.6MB)
04 - Puasa.mp3 (6.0MB)
05 - The Way Of Love.mp3 (7.7MB)
06 - Ma Zam Zam.mp3 (6.1MB)
07 - Damai BersamaMu.mp3 (7.4MB)
08 - Pergi Haji Ft Ashila (Ost Emak Ingin Naik Haji).mp3 (6.3MB)
09 - Kekasih Allah.mp3 (4.6MB)
10 - Dengar Jeritan Kami Ft Tasya.mp3 (6.8MB)
11 - Satu Bintang.mp3 (5.4MB)
12 - Salam Ramadhan Ft Gita Gutawa.mp3 (5.9MB)

Download Link:
http://www.mediafire.com/?dzxgfll5jze
Readmore...
Friday, September 4, 2009

Kalau dosa macam batu

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 
Kalaulah Allah lihatkan amalan kita. Berapa banyak dosa. Berapa banyak pahala??

Kalaulah dosa itu macam batu. Berapa berat perlu kita angkat?

Kalaulah pahala itu bagai duit. Berapa banyak boleh simpan dalam akaun??

Kalaulah nafsu itu punya bentuk dan rupa, dan syaitan ada di sebelah kita dalam wajah tersendiri.
Adakah kita akan berkawan dengan mereka? atau takut dan memusuhi mereka? atau kita tetap jadi lagi teruk dari syaitan.. (tetap sama seperti biasa kita buat)

Kalaulah, Nabi Muhammad SAW hidup bersama kita.
Adakah kita layan baginda selayaknya sebagai seorang nabi.
Malu berbuat dosa depan mata banyak nya bertimbun-timbun.
Malu dengan syirik dan khurafat yang kita buat.
Malu sebab tinggalkan risalah baginda.
Malu bergaduh sesama Islam padahal kita dah tahu kita saudara.
Hanya sebab kuasa,ideologi dan harta.

Pada hal dah tahu tak bawak ke manapun harta berlambak sedunia!!
Pada hal dah tahu pegangan kita sama!!
Pada hal dah tahu pangkat dan jawatan tak mampu membeli ampunan dari Tuhan!!

Wallahualam...
Readmore...

Akbar - Alpha (2006) Full Album Mediafire Link

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 


Track List:
1. Youm Wara Youm (feat Bienda) (3:50)
2. Siapakah Dihatimu?(feat Yasin & Mode) (3:43)
3. Manusia Lupa (feat tukang Kata Ahlifiqir & Yasin) (4:17)
4. Perhitung (feat Too Phat) (4:13)
5. UMMI (feat Mirwana & Annuruddin) (4:34)
6. Usah Putus Asa (feat Mirwana) (3:02)
7. Lagu Ini Hari Ini (feat Syah & Mirwana) (4:30)
8. Alpha (feat Devotees) (3:47)
9. Kemarau (3:17)
10. Manusia Lupa Remix (feat Hossam Ramzy) (4:19)

Download Link:
http://www.mediafire.com/?nmmdmquxm2j
Readmore...
Sunday, August 30, 2009

Perisian terjemah Alquran dalam Word

1 Komen Telah Diberikan, Anda Bila Lagi
 
Em.. ade yang meminta kat Abadi_rindu software al-quran in word... Jadi, ni Abadi_rindu dah uploadkan softwarenya... Selamat mendownload...

Perisian Al-Quran 30 juzuk beserta maknanya di dalam Bahasa Malaysia dan dipasang di Microsoft Word.

Klik link di bawah untuk download :-
Download Alquran In Word Malay
Readmore...

Allah: Lord of the Worlds (Documentary) (2009) avi Mediafire Links

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 


Meh nak cerita sikit :
Sebuah dokumentari ala-ala dokumentari Earth. Memaparkan keunikan dunia ciptaan Allah S.W.T melalui panorama-panorama yang menarik. Diselang seli dengan bacaan al-Quran yang mengasyikkan, dokumentari ini membuatkan kita lebih mensyukuri nikmat yang dikurniakan Allah S.W.T kepada kita.

Download Link:
part 1 - http://www.mediafire.com/?lnlnzyxcdnt
part 2 - http://www.mediafire.com/?3mdzizyznno
part 3 - http://www.mediafire.com/?jdwwmn21y55
or
http://ia311203.us.archive.org/1/items/lordoftheworlds_dvd/lord_of_the_worlds.DVD.Rip.avi
Readmore...

Sami Yusuf - Without You (2009) Full Album Mediafire Link

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 


Track List:
01.Asma Allah.mp3
02.Without You
03.My Only Wish ( Interlude)
04.Forever Palestine
05.He Is There
06.Sallou
07.A Thousand Times
08.Never Never
09.Anything For You
10.Salutation
11.Not in My Name

Download Link:
http://www.mediafire.com/?eydnozrodzm
Readmore...
Saturday, August 29, 2009

Ungu – Maha Besar (Mini Album Religi) (2009) New Album Mediafire Link

1 Komen Telah Diberikan, Anda Bila Lagi
 


Maha Besar adalah album religi (islamik) Ungu keempat, baru berada di pasaran.

Track List:
1. Ungu – Dia Maha Sempurna
2. Ungu – Maha Besar.mp3
3. Ungu – Hanya Kau
4. Ungu – Hanya Kau (versi karaoke)
5. Ungu – Dia Maha Sempurna (versi karaoke)
6. Ungu – Maha Besar (versi karaoke)

Download Link:
http://www.mediafire.com/?jmtujwzwj5j
Readmore...

Munif Ahmad - Penawar Hati 2 (2008) Full Album Mediafire Link

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 


Track List:
01. Ayatul Kursi
02. Selawat Dawan
03. Selawat Shifa
04. Surah Alfatihah
05. Zikir Istigfar
06. Zikir Tasbihat
07. Zikir Taubat
08. Zikir Ya Allah

Download Link:
http://www.mediafire.com/?xbouzkjmymn

Readmore...
Wednesday, August 26, 2009

Quran Flash Mediafire Link

2 Komen Telah Diberikan
 


Quran Flash.

Salam semua, marilah kita memperbanyakkan bacaan al - quran di bulan yang mulia ni.. bagi yang tak sempat nk beli quran, boleh je mendownload quran flash ni dengan mudah.. Just sekadar nak berkongsi ape yang ada.. Mailah kita mengimarahkan bulan Ramadhan ini dengan memperbanyakkan bacaan al - quran...

Download Link:
http://www.mediafire.com/?kyww0vgviu4
Readmore...

Bagaimana hendak khatam Al-Quran dalam Ramadhan

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 
Bulan Ramadahan peluang untuk kita mendapatkan ganjaran dan pahala yang banyak dari Allah SWT. Antara yang baik kita lakukan ialah bertadarus Al-Quran.

Jika kita tak berapa lancar membaca Al-Quran bolehlah mengamalkan membaca Surah Al-Ikhlas 100 kali . Tip ini dikongsikan oleh Ustaz Mursyid. Daripada kita merangkak-rangkak membaca Al-Quran dengan tajwid ke mana, tartib ke mana eloklah kita amalkan.

Bagaimana jika kita niat untuk belajar tiada masalah.

Jika kita sudah biasa mengamal membaca Al-Quran rasanya tiada masalah tetapi kalau kita sudah 10 tahun meninggalkan membaca Al-Quran nescaya merangkak-rangkak. Kalau belum bermula apa kata kita mulakan Ramadhan ini dengan membaca Al-Quran kerana sangat besar pahalanya.

Bagaimana untuk kita khatam Al-Quran dalam masa sebulan?

Hanya perlu membaca 4 setengah muka Al-Quran selepas setiap solat waktu.

4.5 X 5 X 30 = 604 muka surat. Jumlah muka surat dalam Al-Quran.

Meh kita membudayakan Al-Quran..

Readmore...

Antara Kesilapan Muslim Di Bulan Ramadhan

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 
Antara kesilapannya ialah:

1) Makan dan minum dengan bebas setelah terbatal puasa dengan sengaja(bukan kerana uzur yg boleh diterima Islam).

Keadaan seperti ini ada disebutkan dalam hadith ertinya: "Sesungguhnya sesiapa yg telah makan(batal puasa) hendaklah ia berpuasa baki harinya itu"
(riwayat Bukhari)

2) Makan sahur di waktu tengah malam kerana malas bangun di akhir malam. "Sahur" itu sendiri dari sudut bahasanya "Aslah" (waktu terakhir di hujung malam.

Imam Ibnu Hajar menegaskan "melewatkn sahur adalah lebih mampu mencapai objektif yg diletakkan oleh NABI SAW."
(Fathul-Bari,4/138)

3) Bersahur dengan hanya makan dan minum sahaja tanpa melakukn ibadah yang lain. Ini satu kesilapan besar bagi umat Islam kini. Waktu tersebut pada hakikatnya adalah antara waktu terbaik unntuk istighfar dan menunaikan solat malam. Waktu sahur adalah salah satu waktu dimana doa mudah untuk diangkat oleh ALLAH SWT..

4) Tidak menunaikan solat ketika berpuasa. Ini adalah satu kesilapan yg amat besar. Memang benar solat bukanlah syarat sah untuk seseorang berpuasa. Tetapi ia adalah rukun Islam yg menjadi tunggak kepada keISLAMan seseorang. Sesungguhnya solat itu adalah soalan pertama yg akan ditanya oleh ALLAH kpd kita di akhirat kelak.

5) Bermalasan dan tidak produktif dalam kerja2 di siang hari dgn alasan berpuasa. Sedangkan kerja yg kiter lakukan di pejabat atau di mana2 tempat kerja pun, bila diniatkan Ibadah maka sudah pastinya akan menambahkan lagi pahala untuk kita.

6) Memperbanyakkan tidur di siang hari dengan alasan ia adalah satu ibadah. Sedangkan Imam As-Suyuti menegasakan bahawa hadith yg menyebut berkenaan tidur orang berpuasa itu ibadah adalah amat lemah.
(Al-Jami' as-Soghir ; Faidhul Qadir, Al-Munawi,6/291)

7) Tidak mengutamakan solat subuh berjemaah sebagaimana tarawih. Ramai yang lupa & tidak mengetahui kelebihan besar semua solat Fardhu berbanding solat sunat, terutama sekali solat Subuh Berjemaah yang disebut oleh NABI SAW: "Bagi orang yg mendirikan solat Subuh secara berjemaah, maka beroleh pahala menghidupkan seluruh malam.

8) Menunaikan solat Tarawih di masjid dengan niat sekadar inginkn meriah. Malangnya mereka kerana setiap amalan adalah dikira berdasarkan niat, jika niat utama seseorang itu(lelaki mahupun wanita) hadir ke masjid adalah untuk meriah, dan bukannya atas dasar keimanan dan mengharapkan ganjaran redha ALLAH SWT sebagaimana yg ditetapkan oleh NABI SAW di dalam hadith:

ertinya: "sesungguhnya amalan itu adalah dikira dengan niat".
(Riwayat Bukhari)

9) Memasuki Ramadhan dengan keadaan harta masih lagi dipenuhi dengan harta haram, sama ada terlibat dengan pinjaman rumah, kad kredit, insurans, pelaburan dan kereta secara riba'.
Ini sudah tentu akan memberi kesan yg amat nyata kepada kualiti ibadah di bulan Ramadhan. Kerana status orang yang terlibat dengan riba' adalah berperang dengan ALLAH & RasulNYA.. wal'iyazubillahi min zaalik..

Wallahu'alam...
Readmore...
Saturday, August 22, 2009

Menjadi jutawan di bulan Ramadhan

2 Komen Telah Diberikan
 
Solat fardhu sendirian diganjarkan oleh Allah swt 1 pahala.
Solat fardhu berjemaah diganjarkan Allah swt 27 pahala
Solat fardhu berjemaah seseorang yang berkahwin 10 kali ganda iaitu diganjarkan oleh Allah swt 270 pahala
Solat fardhu berjemaah seseorang yang berkahwin didalam ramadhan diganjarkan oleh Allah swt 70 kali ganda iaitu 18900 pahala
Solat fardhu seseorang itu tadi 5 kali sehari semalam iaitu diganjarkan oleh Allah swt 94500 pahala

Mari kita tukarkan dalam bentuk rm.

Solat fardhu sendirian diganjarkan oleh allah swt rm 1.00
Solat fardhu berjemaah diganjarkan allah swt rm 27.00
Solat fardhu berjemaah seseorang yg berkahwin 10 kali ganda iaitu diganjarkan oleh Allah swt rm 270.00
Solat fardhu berjemaah seseorang yg berkahwin didalam ramadhan diganjarkan oleh Allah swt 70 kali ganda iaitu rm 18,900.00
Solat fardhu seseorang itu tadi 5 kali sehari semalam iaitu diganjarkan oleh Allah swt rm 94,500.00 satu hari!!!

Pahala solat dalam 30 hari dalam bulan ramadhan rm 2,835,000.00

Wow! Masya allah kita sudah jadi jutawan hanya dalam bulan ramadhan 30 hari
Sahaja!!!!

Nabi saw memberitahu sekiranya kita membaca al-quran sebagai contoh Alif Laaaaaam miim, maka allah akan memberikan pahala atas setiapnya. Sahabat pun Bertanya satu perkataan satu pahalakah?

Nabi saw memberitahu lagi bukan begitu, allah swt memberikan pahala Alif 1 pahala Lam 1 pahala dan mim 1 pahala.

Wow!!! Bila kita baca al-quran dalam ramadhan ini dan ditukarkan dalam rm Berapakah jumlahnya?

Bagaimana dengan zikir, sadaqah, solat sunat, zakat,puasa, malam lailatul qadar dan lain-lain lagi?

Sesungguhnya allah swt itu teramat maha pemurah dan maha kaya. Tidak ada Mana-mana perniagaan, pekerjaan, multi level marketing, jutawan internet dan Lain lain dalam dunia yang mampu menawarkan bonus sebanyak ini!!!

Bagaimana dengan anda? Masih nak jadi papa kedana atau jadi jutawan!!!!! Ayuh Ajak keluarga, rakan dan yang lainnya menyertai kami menjadi jutawan jangan Lepaskan peluang ini sebelum terlambat dan tarikh tutup sampai.

Tetapi sedihnya masih ramai kita yang mahu miskin didunia dan miskin di akhirat!
Mengapa?

Alah swt juga mengajar kita bahawa sesungguhnya kita manusia ini senantiasa (diulangi senantiasa) berada dalam kerugian melainkan mereka yang berpesan-pesan dengan kebenaran dan juga di dalam kesabaran.

Tak guna jika kita ada degree ke, jadi akauntan ke, master in business admin (mba) ke, kalau tak tau nak kira untung rugi berniaga dengan Allah swt.
Jadi mari kita lihat siapa yang untung siapa yang rugi!!!!!!

*sesungguhnya rm1.00 tak mungkin sama nilai dengan 1 pahala allah swt. Hanya Allah sahaja yang tahu berapa besar nilainya satu pahala itu. Renungkanlah.

Wallahu'alam.

Selamat berpuasa,

Selamat beramal,

Semoga ramdhan ini memberi satu makna kepada kita. Rebutlah peluang yang hadir setahun sekali ini sahaja. Mungkinkah ini ramdhan terakhir buat kita tak siapa yang tahu.......
Readmore...
Thursday, August 20, 2009

Rabbani - Suara Takbir (2008) Full Album Mediafire Link

1 Komen Telah Diberikan, Anda Bila Lagi
 
Lagu - lagu dorang memang best...



Track List:
Rabbani - Suara Takbir - 01 - Hikmah Ramadhan
Rabbani - Suara Takbir - 02 - Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan
Rabbani - Suara Takbir - 03 - Dari Jauh Kupohon Maaf
Rabbani - Suara Takbir - 04 - Selamat Hari Raya 1
Rabbani - Suara Takbir - 05 - Salam Aidilfitri
Rabbani - Suara Takbir - 06 - Selamat Hari Raya 2
Rabbani - Suara Takbir - 07 - Keharmonian Hari Raya
Rabbani - Suara Takbir - 08 - Suatu Hari Di Hari Raya
Rabbani - Suara Takbir - 09 - Tangan Kuhulur Maaf Kupohon
Rabbani - Suara Takbir - 10 - Takbir
Rabbani - Suara Takbir - 11 - Suara Takbir

Download Link:
http://www.mediafire.com/?yyyymmmxcdm

Tak lupa juga kepada peminat - peminat setia kumpulan rabbani ini :-
~Al-Fatihah untuk Ustaz Asri~
Readmore...

Hijjaz - Lembaran Syawal (2006) Full Album Mediafire Link

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 
Nyanyian dari artis di bawah naungan Hijjaz... Jom Berlebaran dengan Lebaran Syawal..



Track List:
01 - Hijjaz - Nasihat Ramadhan
02 - Ina Kulai - Puisi 1
03 - Unic - Salam Pertemuan
04 - Lafaz Niat Puasa
05 - Ae-man - Ramadhan Bulan Puasa
06 - Hijjaz - Suara Takbir
07 - Gabungan Artis - Minal Aidin Wal Faizin
08 - Ina Kulai - Puisi 2
09 - Ina Kulai - Tak Punya Siapa
10 - Ae-man - Selamat Hari Raya
11 - Mestica - Semerbak Aidilfitri
12 - Gabungan Artis - Joget Lebaran
13 - Takbir Raya

Download Link:
http://www.mediafire.com/?4nq0wy52f2m
Readmore...

Top 10 1Malaysia Song Contest (2009)

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 
Inilah 10 terbaik pertandingan Lagu 1Malaysia... Nak dengar??? Jom download..



Track List:
1.Jaclyn Victor - Inilah Malaysia
2.Noh Salleh, Lah Ahmad, Shila - Kami Anak Malaysia
3.Manis - Keranamu Hatiku Malaysia
4.Rida - Lagu Rakyat Satu Malaysia
5.Maya Karin - Nyanyikan Lagu Mu
6.Alex - Perpaduan 1Malaysia
7.Siti Nurhaliza - Satu Malaysia
8.Tomok - Satu
9.D. Gerard Singh - Sehati Sejiwa
10.Faizal Tahir - Malaysia Satu

Download Link:
http://www.mediafire.com/?yjmlqlyub4t
Readmore...
Wednesday, August 19, 2009

Raihan - Tawakkal (2006) Full Album Mediafire Link

1 Komen Telah Diberikan, Anda Bila Lagi
 


Album Info:
This is Raihan's 8th album, the final album for Nazrey with Raihan, while the first album featuring their new vocal, Nordin Jaafar. There are 5 songs sang by Nazrey and 5 by Nordin.

Track List:
01. Tawakkal.mp3
02. Doa Makan.mp3
03. Matta Massa.mp3
04. Keindahan Alam.mp3
05. Wahai Saudara.mp3
06. Tholaal Badru.mp3
07. Bittaqwa.mp3
08. Salamunalaik.mp3
09. Insyaallah.mp3
10. Salaam.mp3

Download Link:
http://www.mediafire.com/?wgmmmnbztjw

Readmore...

Firdaus - Dunia Yang Lebih Indah

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 


Firdaus - Dunia Yang Lebih Indah
Nak Download?? klik link di bawah..

Track List:
1. Bukan Bayangan Lagi
2. Dunia Yang Lebih Indah
3. Nilai Cinta
4. Kini Aku Kernamu
5. Ku Berlari
6. Ku Mohon
7. Menangislah Di Bahuku
8. Pupus
9. Satu Suara
Readmore...

Nice - Istimewa Tiada Dua

2 Komen Telah Diberikan
 
Kumpulan nasyid baru yang bertapak dalam industri nasyid.. lagu - lagu dorang best gak.. jom download..



Klik link kat bawah tu..

Track List:
Ampun
AsSalam
Bicara HatiKu
Sesekali DiUji
Sesuci Maryam
Syukurlah
Delusi Umi
Doa
Istimewa Tiada Dua
Metafora
Nur Muhammad
Readmore...

Pakaian halal tetapi haram...

1 Komen Telah Diberikan, Anda Bila Lagi
 
HARI ini nak pakai baju mana ya? Ini soalan yang kita biasa tanya diri kita jika nak keluar bekerja, membeli-belah, menziarahi seseorang dan majlis tertentu, sama ada lelaki atau perempuan, remaja atau yang berusia.

Biasanya kita memilih pakaian yang paling kita suka. Dalam Islam ketika memilih pakaian, kita ada identiti tersendiri.

Semuanya kena ambil kira, soal fiqah dan syariat. Sebab pakaian yang kita pakai sangat kuat terikat dengan keyakinan dan iman dalam hati kita. Malah, pakaian adalah lambang keimanan.

Sebabnya Allah sudah berfirman dalam al-Quran yang bermaksud: "Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan beriman supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar) cara demikian lebih sesuai untuk mereka dikenali (sebagai perempuan yang baik) maka dengan ini mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihi." (al-Ahzab: 59)

Rupanya soal pakaian ada disebut kod dan etikanya dan panduan ini mesti diikuti semua Muslimah.

Berpakaian tak boleh ikut suka kita saja sebab kita hamba Tuhan. Sebagai hamba kena ikut tauke dan kalau tidak ikut juga dah kira lawan tauke.

Kali ini saya ingin menyentuh mengenai pakaian remaja yang nampaknya sudah tidak mengikut kod dan etika al-Quran.

Adik-adik remaja di luar sana sudah tidak menghiraukan lagi halal haram dalam pemakaian, asalkan mereka nampak bergaya, menarik, selesa 'kononnya' dan mengikut gaya fesyen terkini.

Selain pakaian yang jelas menjolok mata, ramai juga di kalangan remaja kita yang berpakaian '2H' iaitu 'Halal' tetapi 'Haram'.

Ini amat ketara jika kita perhatikan di sekeliling kita, ramai remaja yang bertudung. Apabila sekali lihat, memang nampak mereka menutup aurat.

Bagaimanapun, jika diperhatikan, ramai di kalangan mereka yang berpakaian ketat dan tidak kurang yang berlengan pendek. Pakaian lengan 'three quarter' (tiga perempat) paling glamor dan popular di kalangan remaja bertudung.





Suatu ketika dahulu, pakaian sedemikian begitu mengaibkan dan memalukan, namun kini seolah-olah ia menjadi pakaian yang dialu-alukan.

Mana tidaknya, pakaian sedemikian banyak bersangkutan dan berampaian di gedung pakaian di negara kita ini. Pelbagai fesyen baru hadir bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Terdapat juga pakaian bersaiz kecil sehingga tidak keterlaluan jika kita katakan sekarang begitu sukar untuk membezakan antara pakaian kanak-kanak dan remaja.

Sebilangan daripada remaja kita juga lupa atau tidak tahu jantina mereka sendiri sehingga si lelaki memakai pakaian perempuan, sementara perempuan pula sebaliknya.

Ustaz harap adik-adik remaja berhentilah daripada kebiasaan ini kerana dilaknat Allah. Ini jelas dinyatakan dalam sebuah hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

"Sesungguhnya Allah melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai lelaki."

Ada pula yang berkata: "Berpakaian menutup aurat dan bertudung, nanti tak cantik." Siapa kata tak cantik kalau bertudung, bahkan kelihatan manis, beradab, bersih dan ada gaya tersendiri, sekali gus membezakan antara Muslimah dan bukan Islam.

Ada pula yang berkata, rambut adalah 'mahkota', jadi kenalah tunjuk. Kata-kata itu sangat tidak betul kerana jika rambut mahkota, kenalah simpan baik-baik.

Mengapa kena simpan? Ini kerana raja dan permaisuri pun hanya pakai mahkota di tempat tertentu saja, tak dibawanya ke pasar, kelab malam, padang dan lain-lain tempat, malah di tempat tertentu dan orang tertentu sahaja.

Tunjuklah mahkota itu pada suami tercinta sahaja, bukannya dikongsi dengan orang lain.

Ada pula yang berkata 'ikut fesyen moden dengan seksi dan terdedah senang pikat lelaki dan dapat kekasih.'

Aduhai remaja, jangan rendahkan martabat kita sebab bimbang nanti lelaki akan mempermainkan anda. Kerap berlaku kes 'dapat manis sepah dibuang' iaitu jadi bahan seronok saja.

Kalau dapat kahwin pun tak lama putus di tengah jalan. Rumah tangga dibina akhirnya tinggal tangga sahaja. Ingatlah, pakaian ahli syurga ialah menutup aurat.

Kredit kepada penulis artikel ini.
Readmore...

( Soalan lazim )

2 Komen Telah Diberikan
 
* Anda berader di stesen bas dan rakan anda ternampak sambil bertanya: "Tunggu bas ke?" Anda harus menjawab: "Taklah aku tengah tunggu helikopter, lambat plak ari nie ye"

Anda hendak pergi ke bilik mandi untuk mandi dan rakan sebilik anda bertanya: "Ko nak mandi ke?"
Jawab : "Taklah aku nak pi main lelayang kejap, ko nak join?"

* Anda sedang menulis surat dan rakan anda menegur: "Aik? tulis surat nampak?"
Jawab : "Oh ye ke? aku tak prasan ah...tangan aku bergerak sendiri"

* Anda sedang makan nasik dan orang tegur: "Makan nasik?"
Jawab : " Mata ko buta ke per? Kan aku tengah minum teh ais nie?"

* Anda baru pulang dari kerja dan jiran anda bertanyer: "Baru balik dari keje?"
Jawab : "Taklah, saya dari rumah, nak pi keje lah nie...opis saya dah pindah kat rumah..dan rumah saya dah pindah kat opis"

* Anda sedang sibuk buat kerja dan rakan sepejabat menegur: "Eh kau sibuk ke?"
Jawab : Takyah jawab, peratikan muker dia pastu kompang siket pipi dia.

* Anda sedang menonton tv ceriter melayu, rakan anda datang lalu bertanyer: "Eh citer melayu ke?"
Jawab : "Bukanlah, nie kan citer Otromen Taro menentang Raksaser dari Planet X...ko tunggu jap nanti otromen kuar".
Readmore...

Yaasin - Arus Qudus (2009) Full Album Mediafire

2 Komen Telah Diberikan
 
Readmore...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Catatan Terkini

Powered by Blogger.