Thursday, June 24, 2010
Home » » Manusia Suka Beralasan

Manusia Suka Beralasan

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 

Pada hari kiamat nanti Allah akan menolak 4 alasan dari 4 jenis golongan manusia iaitu:

1. Allah menolak alasan dari org kaya sekiranya dia berkata, "Kekayaan yang aku cari dengan usaha titik peluh sendiri menyebabkan aku sibuk sehingga aku tidak sempat melakasanakan amal ibadat dan kebajikan."

Fiman Allah kepadanya, "Kekayaanmu tidaklah setanding dengan kekayaan Nabi Sulaiman tetapi dia sedikit pun tidak lalai dan lupa dari mengingati Aku."

2. Allah menolak alasan dari hamba sahaya sekiranya dia berkata, "Aku adalah seorang hamba dan sentiasa terikat pada suruhan yang menjadikan aku tidak bebas. Oleh itu aku tidak berpeluang untuk beribadat kepadaMu.

Firman Allah kepadanya, "Utusanku yang bernama Nabi Yusof juga pernah menjadi hamba tetapi tidak pula dia leka dari mengerjakan ibadatnya terhadapKu."

3. Alah menolak alasan dari orang miskin sekiranya dia berkata, "Kemiskinan dan kekurangan yang kami miliki inilah yang menyebabkan kami tidak berpeluang untuk beribadat kepadaMu."

Firman Allah kepadanya, 'kemiskinan yang kamu rasai tidaklah semiskin sebagaimana seorang utusanku iaitu Nabi Isa dan dia tidak pula mengabaikan tanggungjawabnya kepadaKu."

4. Allah menolak alasan dari orang yang sedang menderita sakit sekiranya dia berkata,"Penyakit inilah yg menghalangku dari beribadat kepadaMu."

Firman Allah kepadanya."Penyakitmu itu tidaklah seteruk seperti apa yang dialami oleh hambaku yang mulia iaitu nabi Ayub tetapi lidah dan hatinya tidak pernah berhenti dari menyebut namaKu.."


p/s : banyak betol alasan manusia ni yek... oleh itu, renung2kan dan selamat beramal..

Sumber : Inbox AltafDarwish

Leave a Reply

citra_rindu08@yahoo.com.my

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Catatan Terkini

Powered by Blogger.