Tuesday, June 8, 2010
Home » , , » Cara Melihat Spesifikasi Komputer

Cara Melihat Spesifikasi Komputer

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 
Tengah duk layan web browsing tadi, terjumpa lak satu artikel ni.. nak gak kongsi ngan semua pengunjung serta kawan-kawan kat luar tu... Mungkin ada yang dah tau taktik ni, dan mungkin ada yang tak tau... Bagi sesiapa yang tak tau macam aku ni, leh la cuba yek..

Pernahkah anda ditanyakan oleh ayah, ibu, adik, kakak, teman anda sendiri tentang spesifikasi komputer yang anda gunakan ? Jika jawapan anda pernah namun tidak boleh menjawanya, AltafDarwish akan menjelaskan caranya agar korang boleh menjawab pertanyaan tersebut. Menentukan spesifikasi sebuah komputer sangatlah mudah, iaitu dengan cara membuka casing PC anda kemudian melihat satu persatu hardware yang terdapat di dalamnya. Namun cara ini merupakan cara yang melelahkan bahkan membuang waktu kerana memerlukan waktu yang lebih lama. Tetapi ada cara yang lebih simpel dan mudah untuk mengetahui spesifikasi komputer yang digunakan iaitu menggunakan directX diagnostic tools atau menggunakan aplikasi CPUID CPU-Z.

1. Menggunakan directx diagnostic tools (aplikasi bawaan windows)
  • Pada starmenu pilih run, klik dxdiag, kemudian tekan OK


Tunggu hingga muncul kotak dialog directX diagnostic tools pada tab system yang menjelaskan informasi OS yang digunakan, BIOS, Motherboard, Memory, Device Display (VGA), Decice Sound, Network, dll..


Tu cara pertama, kita tengok cara kedua pulak...

2. Menggunakan Aplikasi CPUID CPU-Z

Cara ini lebih bagus jika dibandingkan dengan cara yang pertama, namun untuk melihat spesifikasi komputer dengan CPUID CPU-Z terlebih dahulu komputer anda harus memiliki aplikasi CPUID CPU-Z. Jika belum ada, silahkan download aplikasinya di sini. Setelah aplikasi tersebut di download dan telah terinstall di komputer anda silahkan klik aplikasinya, maka akan muncul informasi tentang CPU (Processor), Mainboard, Memory dan sebagainya (pilih tab masing-masing kategori untuk melihat spesifikasinya lebih lengkap)


Mudahkan caranya untuk menentukan spesifikasi sebuah komputer !!! apabila ada yang menanyakan lagi kepada korang tentang spesifikasi komputer yang digunakan, dengan mudah dan tenang korang boleh jawab..

Sumber : Zona Klik

Leave a Reply

citra_rindu08@yahoo.com.my

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Catatan Terkini

Powered by Blogger.