Monday, September 21, 2009
Home » , , » Yang Bersedih di Hari Raya

Yang Bersedih di Hari Raya

Jom Tinggalkan Komen Anda Di Sini
 
Baru-baru ni saya ada terbaca artikel seorang Ustaz yang mengatakan tidak boleh bersedih di hari raya. Hari raya kan hari yang riang ria, kenapa nak bersedih. Sudah menjadi amalan orang Islam di Malaysia akan menziarah ke kubur saudara mara yang sudah meninggal dunia. Malunyakan kita menziarah kubur mereka hanya pada hari raya, sedangkan di hari-hari biasa pun digalakkan menziarah kubur.

Biasalah kalau melawat kubur terutama kubur arwah bapa atau mak kita mesti tangkap leleh. Saya yang bapak budak ni pun sedih mengenangkan arwah bapa saya apa lagi kepada anak-aanak yatim yang di bawah umur. Sebab tu kita perlu membantu anak yatim, besar ganjarannya terutama di bulan Ramadhan ni..

Baca kisah ni,

Tangis haru dan tawa gembira mewarnai suasana lebaran hari ini. Pulang dari sholat AidilFitri, anak-anak Salleh mendapatkan ayah dan ibu mereka, berpelukan dan mengucup lembut tangan dan pipi mereka. Salleh dan isteri membalasnya dengan kucupan terkasih. Sebelum berlalu, tidak lupa mereka meminta 'habuan' wang lebaran. Setelah itu mereka berlari-larian mendapatkan nenek mereka untuk meminta cium.


Ada airmata yang menitis ketika Salleh menatap wajah tua di hadapannya. Terlalu lemah hati Salleh untuk menahan rasa yang begitu dalam terhadap ibu, sesosok anggun yang selalu ingin Salleh cium kakinya. Salleh memeluk kaki letihnya, menikmati wangi cintanya seraya berharap kelak mendapatkan syurganya dari sana. Lalu, mengalirlah doa dan kalimah penuh kasihnya untuk anak yang sering tak tahu membalas budi ini. Kemudian satu persatu adik beradik Salleh tersungkur di kakinya.

BACA ARTIKEL PENUH

Leave a Reply

citra_rindu08@yahoo.com.my

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Catatan Terkini

Powered by Blogger.